divendres, 8 de novembre del 2013

Juguem amb materials de la tardor.

Aquesta setmana hem jugat amb materials de la tardor; fulles, pinyes, troncs, .... i amb pots i cistells. Han après a posar i a treure, a fer seriacions, han tocat textures i han vist que les fulles són fines i les pinyes punxen una mica, han vist que hi havia moltes pinyes i troncs, han vist que hi han fulles grogues i verdes i de molts colors ... Un munt de conceptes que han pogut vivenciar i poc a poc aniran interioritzant.
Durant molts anys s’ha pensat que els infants aprenien perquè tenien al costat un adult que els ensenyava i els infants, havien d’assimilar tot allò que aquest li explicava, deia o proporcionava. Era a partir d’això que podien aprendre.
Però aquest temps ja ha passat, avui dia s’entén de forma majoritària i les llars d’infants de Montbui venim practicant des de fa anys, que els infants aprenen quan tenen al seu voltant adults que els proporcionen afecte i seguretat i quan se’ls proporcionen els materials adequats per tal que ells realitzin el seu coneixement del món, quan se’ls fan propostes interessants i quan són ells mateixos els protagonistes del propi aprenentatge tot generant hipòtesis i permetent l’experimentació.
Se’ns acudeixen uns quants motius pels quals els infants no han de fer fitxes a les llars d’infants.
·         Perquè no és necessari que els infants més menuts reprodueixen allò que hauran de fer durant molts anys de la seva vida: estar asseguts a una cadira moltes hores al dia.
·         El fet de fer fitxes obeeix a un desig d’igualar aquest cicle educatiu a altres cicles o etapes superiors, com si d’aquesta manera l’atenció que s’ofereix fos de major qualitat.
·         No té en compte els principis bàsics de la LEC per aquesta etapa ni el Decret 101/2010 que la desenvolupa, on queda clar que cal partir de la curiositat de l’infant.
·         No té en compte els processos de maduració neurològica de l’infant.
·         Demanar als infants que estiguin molta estona asseguts impedeix un adequat desenvolupament motriu.
·         No té en compte els descobriments neurocientífics que demostren que l’infant aprèn manipulant.
·         No té en compte l’assoliment de les capacitats, aquestes habilitats o fites de desenvolupament que permeten identificar-nos com a persones i que han de ser el referent durant tota l’educació infantil.
·         Difícilment fer fitxes permet col·laborar en el desenvolupament global de l’infant, quan aquesta és la nostra prioritat.

Les tres llars d’infants municipals de Santa Margarida de Montbui; Santa Anna, L'Estel i Montxic, apostem per una pedagogia activa i dinàmica i com expliquem a les reunions de pares i mares, els nens i nenes aprenen tot jugant. La feina de l’equip de mestres i educadores és pensar i inventar-nos noves propostes perquè els infants no s’avorreixin mai i aprenguin cada dia.



1 comentari: