Aquesta setmana hem jugat amb materials de la tardor;
fulles, pinyes, troncs, .... i amb pots i cistells. Han après a posar i a
treure, a fer seriacions, han tocat textures i han vist que les fulles són
fines i les pinyes punxen una mica, han vist que hi havia moltes pinyes i troncs, han vist que hi han fulles grogues i verdes i de molts colors ... Un munt de conceptes que han pogut vivenciar i poc a poc aniran
interioritzant.
Durant molts anys s’ha pensat que els infants aprenien
perquè tenien al costat un adult que els ensenyava i els infants, havien
d’assimilar tot allò que aquest li explicava, deia o proporcionava. Era a
partir d’això que podien aprendre.
Però aquest temps ja ha passat,
avui dia s’entén de forma majoritària i les llars d’infants de Montbui venim
practicant des de fa anys, que els infants aprenen quan tenen al seu
voltant adults que els proporcionen afecte i seguretat i quan se’ls
proporcionen els materials adequats per tal que ells realitzin el seu coneixement
del món, quan se’ls fan propostes interessants i quan són ells mateixos els
protagonistes del propi aprenentatge tot generant hipòtesis i permetent
l’experimentació.
Se’ns acudeixen uns quants motius
pels quals els infants no han de fer fitxes a les llars d’infants.
· Perquè no és necessari que els infants més menuts reprodueixen
allò que hauran de fer durant molts anys de la seva vida: estar asseguts a una
cadira moltes hores al dia.
· El fet de fer fitxes obeeix a un desig d’igualar aquest
cicle educatiu a altres cicles o etapes superiors, com si d’aquesta manera l’atenció
que s’ofereix fos de major qualitat.
· No té en compte els principis bàsics de la LEC per aquesta
etapa ni el Decret 101/2010 que la desenvolupa, on queda clar que cal partir de
la curiositat de l’infant.
· No té en compte els processos de maduració neurològica de
l’infant.
· Demanar als infants que estiguin molta estona asseguts
impedeix un adequat desenvolupament motriu.
· No té en compte els descobriments neurocientífics que
demostren que l’infant aprèn manipulant.
· No té en compte l’assoliment de les capacitats, aquestes
habilitats o fites de desenvolupament que permeten identificar-nos com a
persones i que han de ser el referent durant tota l’educació infantil.
·
Difícilment
fer fitxes permet col·laborar en el desenvolupament global de l’infant, quan aquesta
és la nostra prioritat.
Les tres llars d’infants municipals de Santa Margarida de Montbui; Santa Anna, L'Estel i Montxic, apostem per una pedagogia
activa i dinàmica i com expliquem a les reunions de pares i mares, els nens i nenes
aprenen tot jugant. La feina de l’equip de mestres i educadores és pensar i
inventar-nos noves propostes perquè els infants no s’avorreixin mai i aprenguin
cada dia.
Ohhhhh que encuriosits estan,......
ResponElimina